[origo] címlap

hírek

levelezés

internet előfizetés

vásárlás

Keresés

2007. jnius 29., pntek 12:01
Litkey Farkas: a hajónk teljesen szabályos
Július 6-án kezdődik a Kékszalag tókerülő vitorlásverseny, amelyen Litkey Farkas ismét az esélyesek között indul Lisa nevű hajójával. A kormányossal - aki megszakítás nélkül hatodszor nyerte meg tavaly a bajnokságot - a 2007-es versenyre való készülődésről és a Lisa körüli vitáról beszélgettünk.

- Milyen versenyekkel készültetek fel a Kékszalagra?

- Nagyon sokat nem versenyeztünk, viszont annál többet vitorláztunk az edzések alkalmával. Idén eddig két versenyen indult a csapat, én viszont csak az elsőn vettem részt. Ez az évadnyitó volt, ezen második helyezést értük el, az AXA-BROKERNET csapata pedig szintén második lett június 10-én, a Bankár Kupán.

- A Kékszalagon hányan és milyen felállásban indultok?

- Mindvégig 14-en készültünk a versenyre, de úgy néz, ki, hogy lesz egy tizenötödik, "meglepetés" emberünk is. Az AXA-BROKERNET csapatában velünk lesz Gyenese Balázs és Mónus Gyula - akik 2003-ban nyertek Európa-bajnokságot -, továbbá Ormándlaki Áron és Glódi Balázs, a menedzsment részéről pedig Dubi Zoltán, Gecser Ottó és Kútvölgyi Pál nevét kell említeni, igaz, egy csapatversenyben mindenki egyaránt fontos.

- Idén az AXA-BROKERNET a Lisával áll rajtvonalhoz. Mesélnél erről a hajóról?

- Patucelli mester építette Olaszországban 1997-ben, amikor volt ott egy úgynevezett Crociera 0 osztály. A hajót ennek megfelelően építették, és ezért kerültek bele olyan dolgok, amelyeket nem szokás a Kékszalaghoz hasonló versenyeken induló hajókba betenni. Például a kabinban ágyak voltak, és a beépített motor is az alapfelszereléshez tartozott, persze ezek mostanra kikerültek.

- A Kékszalagon minden páros évben indulhatnak csak a keretes-trapézos hajók. Egyes vitorlázók körében vita tárgyát képezi, hogy a Lisa 2007-ben "szárnyakat kapott", vagyis az oldalain egy-egy toldás növeli a hajó menetteljesítményét.

- A szabályoknak megfelelően megszélesítettük a hajót, mindössze ennyi történt. Egy hajótervező mérnök megrajzolta, majd a terveket leadtuk a Magyar Vitorlás Szövetség technikai bizottsági elnökének, aki ezeket elfogadta. A Lisa testét a tervek szerint szélesítettük meg, és maximálisan megfelel a versenyszabályzatnak. Ez azt mondja ki, hogy a hajótest hossza nem lehet nagyobb a szélesség 2,5-szörösénél. A Lisa 12,6 méter, egészen pontosan 12640 milliméter hosszú, ami azt jelenti, hogy a megengedett legnagyobb szélesség 5056 milliméter lehet, ehhez képest a szélesítéssel most 5040 milliméter a vitorlásunk.

A Lisa bordametszete nem U alakú - mint általában a hajóknak -, hanem V alakú. Ha a V alakú hajó falát megtoldjuk, akkor szélesebb lesz, ha az U alakúét, akkor az magasabb lesz. Ilyen szempontból a Lisa szerencsés vitorlás, és tudtam, hogy ez a tartalék még benne van, ezért a szabályokat betartva megszélesítettük.

- Kiket tekintesz riválisnak 2007-ben?

- Három hajó lehet nagyon erős: két évvel ezelőtt az Arcadommal vívtunk nagyon komoly csatát, ezt a vitorlást eladták, és most a Diego Sailing Team fog vele versenyezni. Soponyai Géza megépítette az új hajóját, az Avatart, ami egy picit talán még az Arcadomnál is gyorsabb lesz, és épül még egy hajó a Raffica csapatnak, amiről sokat még nem tudunk, de minden bizonnyal jó vitorlás lesz. Az Avatar nagyon szép munka, biztosan gyors, ehhez nagy mértékben hasonlíthat Király Zsolték járműve, amelynek alsó héját szintén Soponyai Géza építette, viszont nem tudjuk, hogyan rendezték be ezt a Rafficások.

- Milyen versenyeken indultok a Kékszalag után 2007-ben, és milyen hajóval neveztek be jövőre a Kékszalagra?

- Még pontosan nem tudjuk, de biztosan indulunk az év hátralevő részében valamilyen versenyen. A Kékszalag igen nagy feladat mindannyiunk számára, és ezért egyelőre ez szerepel a középpontban, és utána kialakul, hogy ki mit vállal. A 2008-as Kékszalagon - amikor a szabályzat szerint liberával is lehet indulni - a Clan Des Teammel veszünk majd részt, vagyis azzal a hajóval, amellyel tavaly sikerült megnyerni a versenyt.

(C) Copyright 2007 MCORP Média Kft. ... Impresszum ... Médiaajánló ... Kapcsolat